Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 0048500564093

Email.: info@outshopping.pl

Do darmowej dostawy: 300,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł

Model do sklejania PZL-23A "KARAŚ" Polski Samolot Bombowy - wersja wczesna

Producent: MIRAGE
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 144,90 zł 144.90
ilość szt.

towar niedostępny

Opis

Model do sklejania wiernie odwzorowujący PZL-23A 'KARAŚ' Samolot Bombowy.


Od jesieni 1932 powstały trzy prototypy oznaczone symbolami: PZL - 23/I, PZL - 23/II i PZL - 23/III. Badania wytrzymałościowe i statyczne PZL - 23/I zakończono w drugiej połowie 1933 r. Prototyp wzbił się w powietrze pod koniec 1934 r. W kolejnych wersjach doświadczalnych dokonywano wielu poprawek takich jak: likwidacja wibracji tylnej części kadłuba i usterzenia wysokości, wzmocnienie konstrukcji płata, poprawa widoczności z fotela pilota poprzez zwiększenie przeszklenia kabiny, opuszczenia o 10cm miejsca mocowania silnika, zastosowanie nowego pierścienia o mniejszym współczynniku Cx, zlikwidowano w kadłubie komorę bombową, przenosząc wyrzutniki pod skrzydła i pod kadłub i wiele innych. Łącznie wprowadzono ponad 100 zmian i usunięto kilkaset usterek.



Wersję wzorcową pod nazwą PZL - 23 Karaś A wprowadzono do produkcji (od połowy 1935 r.) w liczbie 40 szt. w nowym zakładzie PZL WP-1 (Podlaskie Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców nr 1) i sukcesywnie wchodziły one do uzbrojenia 1 Pułku Lotniczego oraz eksportowane były do Bułgarii. Podczas eksploatacji tego samolotu pojawiały się nowe usterki (m.in. zbyt słaby silnik, osiąganie małego pułapu z pełnym uzbrojeniem, mała skuteczność skrzeli itd.). W wyniku likwidacji tych usterek, powstała druga wersja samolotu PZL - 23 Karaś B. Miał on mocniejszy silnik (Bristol Pegasus VIII o mocy 680 KM, zlikwidowano skrzela, wprowadzono ulepszone wyprofilowanie przejścia pomiędzy stykiem kadłuba i skrzydła). Umowa z PZL opiewała na wyprodukowanie 210 samolotów w wersji B.


Od jesieni 1936 r. zaczęto je dostarczać do pułków lotniczych. W drugiej połowie lat 30-tych, samolot PZL - 23 B Karaś stał się podstawowym samolotem liniowym, natomiast Karasie w wersji A wycofano do szkolnictwa. Pełniąc służbę w Polskim Lotnictwie Wojskowym, Karasie wykorzystano w kilku większych akcjach. W 1937 r. dywizjon Karasi B z 1 P.L. wykonał pokazowe ostre bombardowanie małej stacji kolejowej na linii Chełm - Brześć n/B. Kilka dywizjonów liniowych skoncentrowano na lotnisku Wilno - Porubanek w ramach demonstracji siły wobec sąsiadującej Litwy, natomiast w październiku 1938 r. kilkanaście Karasi z różnych pułków stacjonowało na lotnisku w Aleksandrowie, zabezpieczając zajęcie Zaolzia. Zgodnie z zasadami użycie Karasi, przeznaczano je do wykonywania zadań interwencyjnych.



W kampanii wrześniowej wykonywały one niektóre zadania bojowe i rozpoznanie z powietrza. Samoloty wchodzące w skład eskadr armijnych bombardowały kolumny pancerne, wykonywały dalekie rajdy rozpoznawcze, na terytoria Niemiec, Słowacji i Prus Wschodnich. Pierwszym zbombardowanym obiektem na terytorium przeciwnika była fabryka w rejonie Oławy. Bombardowano obiekty strategiczne na terenie Prus Wschodnich. Duża liczba wykonywanych zadań spowodowała ok. 90% straty w samolotach. Ogółem w kampanii wrześniowej zestrzelono 112 Karasi, a do Rumunii ewakuowano zaledwie 11 maszyn (trzy z 31 eskadry i osiem z 24 eskadry rozpoznawczej). Oprócz tego, w Rumunii znalazło się 30 Karasi w wersji A z CWL - 1 (przekroczyły granice w dniu 16.09 1939 r.). Po włączeniu Rumunii do Paktu Trzech w internowanych Karasiach wymieniono uzbrojenie na niemieckie i sformowano z nich eskadrę rozpoznawczą i szkolno-treningową. Rumunie używali Karasi na froncie wschodnim. Ostatni Karaś wykorzystywany był w Rumunii do 1946 r., jako holownik celu powietrznego.
Dane Techniczne:
  • Skala: 1:48
  • Wiek: 14+
  • Model plastikowy
  • Skala 1:48
  • Seria 13
  • Kalkomanie
  • Części fototrawione

W zestawie:
  • Plastikowy model do sklejania
Bestsellery
Uchwyt Peak Design Capture V3 z płytką standard - czarny
Uchwyt Peak Design Capture V3 z płytką standard - czarny

352,47 zł

379,00 zł

Najniższa cena: 360,05 zł
szt.
Peak Design Pasek na szyję SLIDE BLACK v3 czarny
Peak Design Pasek na szyję SLIDE BLACK v3 czarny

324,57 zł

349,00 zł

Najniższa cena: 331,55 zł
szt.
Pasek Na Nadgarstek Peak Design Cuff Black Czarny v3
Pasek Na Nadgarstek Peak Design Cuff Black Czarny v3

166,47 zł

179,00 zł

Najniższa cena: 170,05 zł
szt.
Uchwyt Peak Design Capture V3 bez płytki - czarny
Uchwyt Peak Design Capture V3 bez płytki - czarny

259,47 zł

279,00 zł

Najniższa cena: 265,05 zł
szt.
Pasek na szyję lub ramię SLIDE LITE BLACK v3 czarny do lekkich aparatów
Pasek na szyję lub ramię SLIDE LITE BLACK v3 czarny do lekkich aparatów

284,05 zł

299,00 zł

Najniższa cena: 299,00 zł
szt.
VANGUARD QUEST T62U pastorał
VANGUARD QUEST T62U pastorał

379,05 zł

399,00 zł

Najniższa cena: 379,05 zł
szt.
Pasek Na Nadgarstek Peak Design Cuff Ash Popielaty v3
Pasek Na Nadgarstek Peak Design Cuff Ash Popielaty v3

152,15 zł

179,00 zł

Najniższa cena: 170,05 zł
szt.
Wkład Travel Line Peak Design Tech Pouch Black v2 - czarny
Wkład Travel Line Peak Design Tech Pouch Black v2 - czarny

287,37 zł

309,00 zł

Najniższa cena: 293,55 zł
szt.
Pasek Na Rękę Peak Design Clutch v3
Pasek Na Rękę Peak Design Clutch v3

212,97 zł

229,00 zł

Najniższa cena: 217,55 zł
szt.
Pokrowiec Travel Line Peak Design Packing Cube Small - mały
Pokrowiec Travel Line Peak Design Packing Cube Small - mały

147,87 zł

159,00 zł

Najniższa cena: 151,05 zł
Płytka Peak Design STANDARD v3 - Arca Swiss do mocowania Capture v3
Płytka Peak Design STANDARD v3 - Arca Swiss do mocowania Capture v3

97,65 zł

105,00 zł

Najniższa cena: 99,75 zł
szt.
Torba PEAK DESIGN Everyday Sling 6L - Czarna - EDLv2
Torba PEAK DESIGN Everyday Sling 6L - Czarna - EDLv2

566,37 zł

609,00 zł

Najniższa cena: 578,55 zł
szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl